Uvođenje sistema pametnog video nadzora u Beogradu je nezakonito i štetno po društvo.
Sistem pametnog video nadzora nije zakonit jer nesrazmerno i neselektivno ograničava slobode i ljudska prava, protivno domaćim i međunarodnim standardima i propisima.
Nije jasno definisana konkretna svrha za uvođenje ovog sistema. MUP Srbije je kao razloge naveo veću bezbednost građana i efikasniju borbu protiv kriminala, što su suviše opšti i neobavezujući termini da bi se njima mogla opravdati ovako invazivna obrada ličnih podataka.
Nije utvrđeno da je upotreba ovog sistema neophodna za obavljanje poslova nadležnih organa, što je uslov da bi obrada podataka bila zakonita (član 13 Zakona o zaštiti podataka o ličnosti i član 8 Evropske konvencije o ljudskim pravima)
Pozitivan uticaj na smanjenje kriminala upotrebom ovakve tehnologije je precenjen, a njeno korišćenje nije srazmerno rizicima po prava i slobode građana. Srazmernost u odnosu na cilj je uslov za zakonitost obrade (član 14, stav 3 Zakona o zaštiti podataka o ličnosti)
Masovno korišćenje sistema za pametni video nadzor je nezakonito usled spornog pravnog osnova za njegovo uvođenje – ni u jednom zakonu nije definisano da policija ima pravo da koristi masovan pametan video nadzor na javnim mestima.
Procena uticaja na zaštitu podataka o ličnosti koju je izradio MUP ne zadovoljava ni formalne ni materijalne uslove propisane zakonom, niti je tu Procenu prihvatio Poverenik. Obaveza izrade procene uticaja i mišljenje Poverenika su propisani članovima 54 i 55 Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.
Ceo proces je potpuno netransparentan; nije bilo javne debate na ovu temu i ne postoji društveni dogovor za uvođenje sistema.
Proces nabavke sistema je od početka obavijen velom tajne: građani nemaju informacije koja će se konkretno tehnologija koristiti u ove svrhe, kolika je vrednost javne nabavke, koliko će tačno biti kamera i na kojim lokacijama. MUP je odbio brojne zahteve za pristup ovim informacijama.
Previše je nedoumica i nelogičnosti oko korišćenja pametnog video nadzora zbog protivrečnih informacija iz Procene uticaja i izjava MUP-ovih zvaničnika u medijima.
Uvođenje ovakvog sistema predstavlja veliku i značajnu promenu u funkcionisanju svakog društva. Zbog toga je neophodna javna debata na ovu temu, kako bi se odmerili svi pozitivni i negativni efekti. Takve debate nije bilo, pa su državne institucije i šira javnost ostali uskraćeni za mišljenja stručnjaka i razmenu argumenata.
Ne postoje analize mogućih zloupotreba ovakvog sistema, pa ni garancije da će se one sprečiti.
Već smo bili svedoci nepoštovanja zakona u oblasti masovnog nadzora nad elektronskim komunikacijama koje se ogleda u stotinama hiljada neovlašćenih pristupa zadržanim podacima (telekomunikacionim metapodacima) građana Srbije.
Postojeći sistem video nadzora se pokazao beskorisnim ili se njime manipulisalo u nekim od ključnih događaja od interesa za javnost (slučajevi Kantrimen, Doljevac itd.)
Čak i u slučajevima kada je nesporna odgovornost državnih organa za određene povrede podataka o ličnosti, izostala je svaka vrsta odgovornosti (Slučaj Agencije za privatizaciju)